Warning: include_once(/home/wanita/public_html/resepi/wp-content/plugins/akismet/.akismet.old_07042008.php) [function.include-once]: failed to open stream: Permission denied in /home/wanita/public_html/resepi/wp-settings.php on line 205

Warning: include_once() [function.include]: Failed opening '/home/wanita/public_html/resepi/wp-content/plugins/akismet/.akismet.old_07042008.php' for inclusion (include_path='.:/opt/php52/lib/php') in /home/wanita/public_html/resepi/wp-settings.php on line 205

Warning: include_once(/home/wanita/public_html/resepi/wp-content/plugins/akismet/.wp-db-backup.old.php) [function.include-once]: failed to open stream: Permission denied in /home/wanita/public_html/resepi/wp-settings.php on line 205

Warning: include_once() [function.include]: Failed opening '/home/wanita/public_html/resepi/wp-content/plugins/akismet/.wp-db-backup.old.php' for inclusion (include_path='.:/opt/php52/lib/php') in /home/wanita/public_html/resepi/wp-settings.php on line 205
~ Dari Dapur Wanita ~ » Masakan Jepun
Nabemono - Menu popular di musim sejuk

Menu ni la rasanya yg paling mudah utk di sediakan dan sedap di makan, terutama di musim sejuk yg akan datang tak lama lagi ni. Belajar mula2 sendiri je tenguk2 kat buku resepi jepun ni.. pastu dha kali kedua buat, barulah tanya dgn Mariam… hehe.

Setakat apa yg saya tau, ada beberapa jenis Nabemono ni.. antaranya :

i) Yosenabe ( bahan asas + seafood + ayam )
ii) Shabu-shabu (bahan asas + daging tipis )
iii) Sukiyaki ( ada dua style : kansai style dan kanto style )
iv) Yose-yaki-udon ( bahan asas + udon + tempura + telur mata kerbau )
v) Torino mizu-taki ( bahan asas + ayam sahaja )
vi) Oden ( hehe.. tak pernah lg cuba..)

Ok, dlm banyak2 ni.. saya dah cuba yosenabe, shabu-shabu dan sukiyaki.. pd musim sejuk tahun lepas. Sekarang dah nak kena mula balik..

So, saya tjk dulu yg Yosenabe yer..

Yosenabe

Bahan-bahan asas:

Bahan utk sup / kuahnya :
9 cawan dashi stok
1 sudu kecil garam
3 sudu kecil soy sos
3 sudu sake (selalu gantikan gula sikit)

Dashi stok :
gunakan daun konbu (kat supa byk di jual… sejenis daun yg kering berwarna hitam), stok boleh di gunakan juga yg instant dlm peket.

Bahan-bahan lain :
clams
kinmedai (sejenis ikan putih)
ayam
harusame (sejenis noodles berwarna putih)
kobis cina
sayur bayam
daikon radish
lobak merah
shiitake mushrooms yg segar
naganegi (bawang jepun… yg panjang dan besar tu..)
shungiku (sejenis daun hijau - edible leafy chrysanthenum)

*tambahan - kdg saya masukkan juga udang sebab anak2 suka.
* ikan tu gunakan ikan yg merah tu pun sedap.. selalunya di musim sejuk, smeua bahan2 di atas mmg mudah di dapati di semua supa.

Cara menyediakan :
1. Mula-mula berishkan semua bahan-bahan. Potong ayam, ikan mengikut suka dan sesuai utk di makan oleh ahli keluarga.
2. Sediakan sayur-sayuran spt : lobak merah, lobak putih, cendawan potong gunakan pemotong khas atau ikutlah citarasa masing2.
3. Sayur bayam dan kobis cina di jadikan satu - mula2 celur sebentar kedua2nya dan gulung dgn menggunakan bammbo mat dan perah airnya. Kemudian di potong bulat2 kecil.

Cara menyediakan sup/kuahnya :
1. Gunakan sejenis periuk khas utk memasak.
2. Didihkan air dan dashi stok.. ( sukatan air ikut suka.. selalunya saya tambah dua kali sebab sedap… dmoshimoshi/00000004.gif ) ataupun jika tidak ada serbuk dashi instant boleh gunakan daun konbu yg asli. Didihkan sebentar, apabila nampak gelembung udara keluar.. ambil daun konbu dan ketepikan.
3. Masukkan soy sos dan biarkan mendidih sebentar.
4. Masukkan garam.. dan kalau suka boleh masukkan sedikit shj gula.
5. Sekarang, bolehlah dimasukkan semua bahan-bahan masakan.
6. Mulakan dgn seafood dan ayam. Kemudian lobak merah dna putih.
7. Apabila air mendidih, buangkan buih atau gelembung udara yg ada.
8. Masukkan pula bahan lain spt sayuran, noodles, daun shungiku dan masak dlm beberapa saat.
9. Bolehlah di hidang terus dan di makan ketika panas.
10. Selamat mencuba!!

Cara makan : biggrin.gif
1. Sediakan mangkuk yg sesuai utk sos dan sup.
2. Sediakan nasi putih.
3. Masukkan yosenabe ke dalam mangkuk dan campurkan sos ke dalamnya.
4. Sambil dimakan dengan nasi panas.

user posted image
user posted image

Chawan Mushi / Japannese Steamed Egg Custard

Jom kongsi resepi Chawan Mushi… yg ni belajar dgn tukang masak Jepun yg mmg ada kelas memasak. Dia pun pandai mengajar masakan malaysia. Selalu ada kelas di area kansai.

user posted image

Chawan Mushi (Steamed Egg Custard)

Bahan-bahan Isinya:

Udang sederhana besar(buang kulit)
Ayam (potong kecil2)
Fish Cake (warna pink tu .. potong kecil atau nipis )
Lili bud (tau tak bentuk dia mcm bunga, warna putih dan berkelopak).. * di ambil kelopak demi kelopak letakkan bersama bhn yg lain
Ginkgo nuts (warna hijau muda)
Shiitake mushrooms (bulat besar - potong kecil)
Mitsuba (daun yg mcm daun sup - utk hiasan)
Limau nipis ( utk hiasan dan aroma tersendiri la.. potong tipis dan kecil2 bulat..)

Bahan kastard:

5 biji telur (brgantung kpd brp banyak kita nak jamu orang..
nisbah air dan telur; sebiji telur : 3 cawan gelas)
3 paket kecil serbuk dashi stok (beli shj yg instant tu.. cap ajinomoto atau apa2 brand)
3 sudu besar soya sos (ingat yg halal je tau)
8 cawan air sejuk
8 cawan air panas
Sedikit garam (lbh kurang satu sudu kecil)
Sedikit gula (lbh kurang satu sudu kecil)

Cara-caranya:

1) Sediakan dahulu cawan yang sesuai utk Chawan Mushi bergantung kepada jumlah bahan2. Jumlah kuantiti bahan di atas mungkin sesuai untuk di makan 8-10 orang.

2) Cuci bersih ke semua bahan2 isi kastard dan masukkan ayam, udang, mushroom, gingko nuts, fish cake dan lili bud ke dalam cawan-cawan tersebut.

( Bahan-bahan isi hendaklah di potong kecil mengikut arahan di atas. )

3) Daun mitsuba dan daun limau hendaklah diletakkan kemudian selepas chawan mushi sedia untuk di masak.

4) Kemudian, sediakan dashi stok.. untuk kita menyediakan kastard.Caranya, campurkan air sejuk dan air panas dan masukkan serbuk dashi. Pukul telur dgn kadar sederhana jgn terlalu kuat dan masukkan telur ke dalam air tadi.

5) Gaul rata dan masukkan gula, garam dan light soya sauce.

6) Rasa sedikit masin dan manisnya, kemudian tapiskan.

7) Akhir sekali tuangkan ke setiap cawan yg telah di isi dengan bahan2 awal tadi.Sekiranya terdapat buih-buih kecil hendaklah di buangkan supaya bentuk chawan mushi itu kelihatan cantik.

8) Hiaskan dengan daun mitsuba dan daun limau.

9) Kukuskan di atas pengukus yang sesuai. Tutupkan penutup pengukus dengan kain yang sesuai.

10) Ingat, kukus 5 minit pada api yang besar dan 10 minit pada api yang kecil.

11) Apabila chawan mushi telah masak, hidangkan lah segera. Sebab ianya sedap di makan sewaktu panas.

~ Dorayaki ~

Ok ada permintaan tentang Resepi Dorayaki kuih kegemaran doreamon. Untuk Amirez, Alicyber dan Joe7… ini saya ambil dari koleksi resepi kawan saya di Myresepi.com :

~ Dorayaki ~ 

Kuih kegemaran doraemon, dibuat dgn kasutera (kek sponge jepun) yang telah diubahsuai sikit. Sesuai untuk sarapan pagi atau minum petang, bila dah sejuk pun masih lembut. oec…

Bahan-bahan ( 10 biji )

  • 100gm tepung kek atau tepung gandum
  • ½ sudu kecil baking soda
  • 60gm gula halus
  • 2 sudu besar madu
  • 2 biji telur
  • ½ sudu besar minyak masak
  • ½ sudu kecil esen vanilla
  • Inti:1½ cawan kacang merah yg manis

Cara-cara

  1. Dalam mangkuk besar, pukul telur bersama gula sehingga kembang.
  2. Masukkan madu, minyak dan esen vanilla. Kacau sehingga sebati.
  3. Masukkan tepung dan baking soda yg telah diayak ke dalam campuran telur. Kacau adunan secara kaup balik. Boleh tambah sedikit susu segar/cair jika adunan terlalu pekat.
  4. Panaskan kuali yg tidak melekat (non-stick pan) dengan api kecil, masukkan 1/4 cawan adunan buat bulatan bersaiz 4″.
  5. Masakkan sebelah bawah sehingga berwarna perang, masak sebelah atas pula sehingga adunan nampak masak. Ulang sampai habis (20 keping).
  6. Letak 1 sudu besar kacang merah ditengah sekeping pan-cake, tutup dgn satu keping pan-cake. Tekan dgn tangan pelahan-lahan untuk meratakan kacang merah.
  7. Bagi yg tinggal kat Jepun, boleh guna sup kacang merah, tambah sedikit tepung gandum dan panaskan untuk memekatkan nya. 3pkt x 180gm cukup untuk 10 biji.

Takoyaki/Bebola Sotong ~ Masakan Jepun

Sapa yang tak pernah rasa Takoyaki atau tak pernah dengar langsung dengan nama Takoyaki. Hehe.. kat sini saya perturunkan resepinya ye, pasti kawan-kawan suka nak mencuba makanan kegemaran kami sekeluarga ni.

Sila-sila janganlah segan…

user posted image

TAKOYAKI

Bahan-bahan (menggunakan Tepung Takoyaki):

100g (sebungkus kecil) Tepung Takoyaki ( terdapat banyak di pasaraya Jepun )
320 cc Air
1 biji Telur
Sotong ( bersaiz besar berwarna kemerah-merahan )
Daun Bawang
Sedikit minyak (untuk di sapukan pd pencetak Takoyaki)

Sos Takoyaki
Serbuk Ikan Bilis
Sejenis daun kering berwarna hijau (maaf tak tau nama bahan )

Cara-cara:

Bancuh Tepung Takoyaki dan air hingga rata kesemuanya.

Masukkan sebiji telur dan kacau lagi. Seeloknya gunakan pemukul telur untuk menghasilkan adunan tepung yang tidak berketul.

Tapiskan adunan cecair tersebut supaya tidak ada ketul-ketulan tepung.

Setelah adunan di atas (tepung, air dan telur ) siap di adun, sediakan pula bahan-bahan isi Takoyaki. Ianya terdiri daripada sotong besar dan juga bahan campuran yang terdapat di dalam bungkusan tepung. Selain itu, sediakan juga daun bawang yang telah siap di potong. Daun bawang di Jepun ada pelbagai jenis. Pilih yang bersaiz kecil.

Kemudian, sediakan dapur dan panaskan pencetak Takoyaki (kuali Takoyaki) dan di sapukan sedikit minyak.

Apabila kuali Takoyaki ( tak tau nak sebut apa ) panas, masukkan adunan tepung Takoyaki ke setiap acuannya menggunakan senduk atau penceduk khas dan masukkan sotong, daun bawang dan bahan-bahan lain yang ada di dalam bungkusan.

Pastikan api tidak terlalu besar dan sentiasa memerhatikan keadaan Takoyaki yang sedang di masak.

Apabila tepung kelihatan agak masak. Cuba gunakan teknik tersendiri untuk memusingkan tepung tersebut dan terbalikkan ianya ke atas. Seolah-olah berbentuk bulat. Ini adalah untuk memastikan kesemua bahagian tepun itu benar-benar masak. Perlu di ingat anda perlu gunakan satu alat kecil yang berbentuk seolah-olah mata lidi khas untuk membalikkan tepung tersebut. Lihat pada gambar di fotopages.

Setelah Takoyaki masak, hidangkan di atas pinggan atau bekas khas untuk Takoyaki dan hiaskan bersama Sos Takoyaki dan bahan-bahan hiasan lain seperti ikan bilis hancur, daun hijau (lihat pd gambar ) dan mayonis.

Sedap di makan ketika masih panas. Selamat mencuba!

Sekiranya anda tidak mempunyai Tepung Takoyaki, boleh juga menggunakan Tepung Gandum. Berikut adalah bahan-bahannya.

Bahan-bahan untuk Tepung Takoyaki :

1 cawan Tepung Gandum
290 cc Air
¼ sudu kecil Baking powder
1 sudu kecil garam.

Ikut arahan yang sama seperti di atas untuk membuat Takoyaki.

Ini antara gambar bungkusan Tepung Takoyaki yang terdapat banyak di pasaraya di Jepun. Mungkin boleh di dapati di beberapa pasaraya besar di KL.

 user posted image